Op 1 november jl is in het Concertgebouw in Amsterdam bekend geworden dat de burgerhulpverleningcampagne van de Hartstichting de zilveren Effie heeft gewonnen. De campagne die sinds de start in december 2015 voor 50.000 nieuwe burgerhhartulpverleners heeft gezorgd, is ontwikkeld in samenwerking met bureau Triple Double Sportmarketing.

De Campagne burgerhulpverlening moest het in de categorie Maatschappelijke Campagnes opnemen tegen ‘Behandel me als een dame’ van WOMEN Inc. – KesselsKramer, The Next Rembrandt van ING Nederland – J. Walter Thompson Amsterdam en KPN Pridestream van KPN – N=5. In de categorie Maatschappelijke Campagnes gaat het om campagnes die een issue op de maatschappelijke agenda hebben weten te plaatsen, een nieuwe gedachte hebben laten postvatten of waarbij de communicatie er voor gezorgd heeft dat de betrokkenheid bij een onderwerp is vergroot.

De jury sprak over een zeer ambitieuze campagne, met een hele hoge gedragsdrempel. ‘Mensen bewegen zich aan te melden als oproepbare hulpverlener voor de reanimatie van onbekenden, dat is even wat anders dan een pakje boter verkopen. De campagne om dit te bereiken is nog niet afgelopen, maar laat nu al uitstekende resultaten zien’.

Samen maatschappelijke impact realiseren

Er zijn in Nederland zo’n 2 miljoen mensen die recent hebben leren reanimeren. Een groot deel van hen kan niet worden opgeroepen op het moment dat een buurtbewoner een hartstilstand buiten het ziekenhuis krijgt. Om ervoor te zorgen dat zij zich registreren als burgerhulpverlener bij een van de oproepsystemen is de Hartstichting eind 2015 een campagne gestart. Middelen die daarbij zijn ingezet, zijn TV, online advertising en social.

Marina Senten, MT lid: ‘we zijn ontzettend trots op deze prijs die we samen met het bureau Triple Double hebben gewonnen. Inmiddels hebben 141.000 Nederlanders zich als vrijwilliger aangemeld om in ons land slachtoffers van een hartstilstand te helpen. Onder de vrijwilligers zijn veel zorgverleners die graag een steentje willen bijdragen aan het redden van levens in hun directe omgeving. Een geweldig mooi resultaat, waar we trots op mogen zijn. We zijn er nog niet: we hebben nog 30.000 burgerhulpverleners nodig om slachtoffers binnen die cruciale 6 minuten hulp te kunnen bieden. Deze prestigieuze award is dan ook een mooie aanmoediging voor ons om door te gaan en nog meer zorgverleners te enthousiasmeren zich aan te melden als burgerhulpverlener’.

Over de Effies

De Effie’s zijn wereldwijd de meest prestigieuze vakprijzen voor de marketing- en reclamebranche. De Effie Award wordt toegekend voor effectieve communicatie in meer dan 30 landen verspreid over 5 continenten. De Effie is eigendom van Effie Worldwide, Inc. gevestigd in New York (VS) en wordt sinds 1983 in Nederland uitgereikt. Inzenders voor de Effie moeten aantonen dat de communicatie een belangrijke of doorslaggevende rol heeft gespeeld bij het behalen van een buitengewoon marketingresultaat. Deze veruit belangrijkste communicatieprijs van Nederland wordt georganiseerd door de VEA, Vereniging van Communicatieadviesbureaus en BVA, Bond van Adverteerders.